کد مطلب:234501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:190

دستورهای همگای برای بهداشت
- كسی كه نمی خواهد از درد مثانه بنالد، حتی نباید یك لحظه هم ادرارش را نگاه دارد اگر چه پشت اسبی سوار شده باشد.

- آن كس كه نمی خواهد معده اش آزار و آسیب ببیند تا دست از غذا بكشد آب ننوشد آنان كه توأم با غذا خوردن آب می نوشند، دستگاه هاضمه را از ابتدای كارش از كار باز می دارند، اینها به عارضه رطوبت و ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد زیرا نوشیدن آب در اول طعام، معده را از هم باز می كند و عارضه گشادی معده پدید می آورد.

- كسی كه از سنگ مجرا و شاش بند می ترسد، نباید هنگام انزال منی آن را در مجرایش نگه دارد و در هنگام جماع به هوای لذت بیشتر مدت این كار را بیشتر از مدت عادیش طولانی تر بكند.

- آنان كه می خواهند از بیماری بواسیر و رنج روده ای (غلاط) و درد قسمت اسافل بدن در امان باشند. هرشب ده دانه خرمای برداشته شده با روغن گاو بخورند و میان بیضه های خود را با روغن زنبق خالص بمالند.

- كسانی كه به ضعف حافظه دچارند، بهتر است همه روزه هفت مثقال كشمش سیاه ناشتا بخورند و روزانه هم سه تكه زنجبیل در عسل



[ صفحه 113]



خوابانده (زنجبیل پرورده) با كمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخوردند، همچنین برای تقویت نیروی فكری خوبست همه روزه سه هلیله با نبات كوبیده بخورند.

- كسی كه می بیند ناخنهایش زرد می شوند و از هم می شكافد یا این كه اطراف ناخنهایش فاسد می شود باید عادت كند كه ناخنهایش را در هر پنجشنبه بچیند، عادت به این كار از فساد ناخنها و خرابی دور سر انگشتها جلوگیری خواهد كرد. - اگر كسی می خواهد كه به درد گوش گرفتار نشود، هر شب هنگام خواب اندكی پنبه بر گوشهایش بگذارد.

- هر كس می خواهد در فصل زمستان از بیماری زكام در امان بماند، همه روزه یك قاشق عسل بخورد، خلیفه باید بداند كه هر كدام از عسلهای صالح و فاسد علاماتی دارند، آن دسته از عسلها كه وقتی جلوی دماغ می گیری بوی تندش شما را به عطسه وا می دارد و یا عسلی كه چشیدنش آدم را به سكر و سستی می اندازد و آن عسل هائی كه زبان آدم را می سوزانند، عسل های خوبی نیستند این عسل ها قاتل جان آدمی می باشند.

- در فصل زمستان گل نرگس ببوئید، بوئیدن این گل به طور استمرار رعایت كنید تا از شر زكام در امان بمانید همچنین استشمام سیاه دانه آدمی را از زكام ایمن می دارد.



[ صفحه 114]



- برای جلوگیری از زكام در روزهای تابستان، پرهیز از آفتاب و خوردن روزی یك عدد خیار سود فراوان دارد.

- كسانی كه می خواهند از دردهای شقیقه [1] و شوصه [2] در امان باشند، ماهی تازه بخورند این عمل را هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان انجام دهند، چون ماهی تازه برای پیش گیری از این گونه دردها بسیار سودمند می باشد.

- آنان كه می خواهند همیشه سر دماغ و بانشاط باشند، تا می توانند از شام شب بكاهند و شبها سبكبار به رختخواب بروند.

- هر كس كه می خواهد از درد ناف در امان بماند، باید هر وقت كه سرش را روغن مالی می كند از آن روغن كمی هم به نافش بمالد و مالش دهد.

- آنان كه لبانشان چاك می خورد، یا جوش می زند، با روغنی كه سر خود را چرب می كنند، لبها را هم چرب كنند.

- كسانی كه نمی خواهند گوشهایشان سست و فرو آویخته باشد و یا این كه از افتادن و بزرگ شدن لوزتین خود بیمناك هستند، بهتر است هر وقت كه شیرینی می خورند، به دنبالش اندكی سركه غرغره كنند.

- كسانی كه می خواهند از ابتلا به مرض یرقان در امان بمانند، در فصل



[ صفحه 115]



تابستان به اتاقهای در بسته و دم كرده پیش از تهویه كامل وارد نشوند و همچنین در فصل زمستان یك مرتبه از اطاق گرم به هوای سرد نروند، بلكه صبر كنند تا بدنشان به هوای تازه مأنوس شود.

- آنان كه از بادهای دردناك و شدید در بدن خود می ترسند، هفته ای یك بار سیر بخورند.

- كسانی كه به دندان خود علاقمندند قبل از خوردن شیرینی كمی نان بخورند. [3] .

- آنان كه می خواهند غذایشان زود تحلیل برود و دستگاه هاضمه شان كار خود را به آسانی انجام دهد، هر وقت كه می خواهند با شكم سیر به رختخواب بروند، به پهلوی راست بخوابند و پس از مدتی از پهلوی راست به چپ بغلطند و به خواب راحت فرو روند.

- آنان كه احساس می كنند بلغم در مزاجشان زیاد شده، همه روزه غذای خود را با كمی از «جوارش» بیامیزند و به مقدار مقدور حمام بگیرند، با زنان همبستر شوند و در جلو آفتاب بنشینند (حمام آفتاب بگیرند) و از خوردن غذاهای سرد پرهیز كنند تا بتدریج بلغم در مزاجشان بسوزد و از بین برود و حالشان عادی شود.

- آنان كه از طغیان صفرا در مزاجشان اندیشناك هستند، سعی كنند



[ صفحه 116]



همه روزه از غذاهای سرد و تازه و لعابی استفاده كنند، بیشتر تفریح كنند و كار كمتر، و به روی كسی كه دوست دارند نگاه كنند اما كسانی كه دارای مزاجهای سوداوی هستند و می خواهند، آن را به حال تعادل برگردانند می توانند با عمل قی و فصد رگها و استعمال نوره به هدف خود برسند و طغیان سودا را در مزاج خود فرو نشانند.

- آنان كه از گردش بادهای سرد در اعضای خود شكوه دارند، موظفند از شاف و اماله و نشستن در آب گرم و مالیدن روغنهائی كه پوست را نرم می كند استفاده نمایند اما برای مبارزه با زیادی بلغم خوردن یك مثقال «اطرفیل كوچك» مؤثر می باشد.


[1] شقيقه دردي است كه در نصف سر و صورت ظاهر مي شود.

[2] شوصه، بادي است در پشت دنده ها در اثر گازهاي شكمي جمع مي شود.

[3] فلسفه اين كار اين است كه ريزه هاي خمير نان ميان دندانها و ريشه ها را پر مي كند و نمي گذارند مواد شيرين به آنها صدمه بزند.